Elektrisch voertuig


In het najaar van 2012 nam het departement haar eerste elektrische dienstwagen in gebruik. “Elke aankoop van de overheid zou innovatie moeten bevorderen” volgens secretaris-generaal Dirk Van Melkebeke. Praten en vergaderen over de opwarming van de aarde of over de noodzaak van innovatie is één ding, maar de handen uit de mouwen steken en iets realiseren is iets anders. “Ik ben trots dat ons departement bevoegd voor economie, wetenschap en innovatie het voorbeeld geeft: woorden wekken, maar voorbeelden strekken”, aldus de secretaris-generaal.

Grote autonomie

Het beestje heet Opel Ampera en kan met een volle accu 40 tot 80 kilometer afleggen, afhankelijk van de rijomstandigheden. De wagen is echter ook uitstekend geschikt voor grotere afstanden: na de eerste 40 à 80 ‘elektrische’ kilometers wordt de motor immers gevoed door een range extender, waardoor de autonomie tot ruim 500 kilometer oploopt. Ook dan wordt hij elektrisch aangedreven: zo blijft hij soepel, stil en efficiënt rijden. 

Dienstwagen

In de ondergrondse garage van het Ellipsgebouw is oplaadapparatuur aanwezig. De auto is niet alleen milieubewust, maar ook mooi om naar te kijken. De secretaris-generaal en zijn chauffeur zijn alvast in de wolken. Zij gebruiken onze nieuwe aanwinst voor korte ritten in Brussel. Als de Ampera vrij is, wordt hij gewoon als dienstwagen ingeschakeld. 

Vlaanderen in Actie

Eén en ander is gekaderd in het ViA-project Elektrisch rijden, dat het potentieel van elektrische voertuigen in Vlaanderen in kaart brengt. Het departement EWI werd aangeduid als één van de pilootentiteiten. Resultaat van het onderzoek zal een beslissingsmodel zijn, dat door entiteiten - en in een later stadium eventueel andere overheden, organisaties of bedrijven - kan gebruikt worden om elektrische mobiliteit in hun bedrijfsvloot te integreren.

Debuut voor het grote publiek

Het nieuwe voertuig werd via een ludieke actie aan de EWI-personeelsleden voorgesteld, zodat dit initiatief geen ver-van-mijn-bedshow blijft. Tijdens een speciaal aangeboden ontbijt konden geïnteresseerden meerijden of zelf achter het stuur van de bolide plaatsnemen. We kregen enkel positieve reacties, alle vooroordelen schijnen gecounterd te zijn.